Ztráta lyží ze stojanu před lyžařským bufetem: Kdo odpovídá a jak postupovat?

S nástupem zimy a lyžařské sezóny se mnozí z nás těší nejen na zasněžené sjezdovky, ale také na oblíbené après-ski v bufetech pod sjezdovkami. A s tím často přichází i otázka: Co dělat, když se vám ztratí lyže ze stojanu před bufetem? Kdo nese odpovědnost a jak můžete své nároky uplatnit? Tento článek vám poskytne návod, jak na to.

Kdo odpovídá za ztrátu lyží ze stojanu před bufetem?

Provozovatel lyžařského bufetu nese objektivní odpovědnost za věci, které jsou v souvislosti s jeho činností zpravidla odkládány, tedy například za lyže ve stojanu. Podle občanského zákoníku platí: „Je-li s provozováním nějaké činnosti zpravidla spojeno odkládání věcí a byla-li věc odložena na místě k tomu určeném nebo na místě, kam se takové věci obvykle ukládají, nahradí provozovatel poškození, ztrátu nebo zničení věci tomu, kdo ji odložil.“

Pokud jste si tedy lyže odložili do stojanu před bufetem, kde jste se šli občerstvit, můžete požadovat náhradu škody u provozovatele.

Platí to, i když stojan na lyže nikdo nehlídá?

Ano, provozovatel odpovídá, i když na stojan nikdo nedohlíží. Důležité je, zda jste lyže odložili na místo, které

  • které provozovatel určil k odkládání takových věcí (typicky právě stojan na lyže umístěný před bufetem) nebo
  • kam se takové věci obvykle ukládají (typicky plůtek u bufetu, o který se opírají lyže před vstupem dovnitř, a kde vídáte lyže jiných zákazníků).

Odpovědnost je objektivní, což znamená, že provozovatel se nemůže vyhnout odpovědnosti tím, že tvrdí, že stojan není hlídaný. Jakékoliv argumenty o nedostatku ostrahy nejsou platné.

Co když jsem si lyže odložil, ale do bufetu nešel?

V tomto případě provozovatel odpovědnost nenese. Odpovídá pouze tehdy, pokud jste si lyže odložili za účelem využití jeho služeb, například pokud jste šli do bufetu na občerstvení. Pokud jste lyže odložili, ale do bufetu nešli, nemáte na náhradu nárok.

Jak rychle musím nárok uplatnit?

Podle zákona musíte svůj nárok uplatnit bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 15 dní od zjištění ztráty lyží. Tato lhůta je promlčecí, což znamená, že pokud ji zmeškáte, soud váš nárok nepřizná, pokud provozovatel namítne, že nárok nebyl uplatněn včas.

Avšak i po uplynutí této lhůty vám provozovatel může náhradu dobrovolně poskytnout, pokud uzná, že váš nárok je oprávněný.

Jak správně nárok uplatnit?

Aby bylo vaše uplatnění nároku úspěšné, je třeba žádat náhradu škody, nikoliv vydání lyží. Podle judikatury musí být toto požadování jasně a jednoznačně formulováno tak, aby bylo provozovateli zřejmé, že požadujete náhradu škody. Nestačí pouhé oznámení o ztrátě lyží – je třeba výslovně uvést, že žádáte kompenzaci.

Tento nárok můžete uplatnit ústně nebo písemně, ale musí být jasné, že tím chcete náhradu škody. Lze určitě doporučit písemné uplatnění. Stačí, když nárok uplatníte například u vedoucího bufetu nebo jiného zaměstnance, který je oprávněný jednat jménem provozovatele.

Platí to i pro snowboardy?

Ano, odpovědnost se vztahuje i na snowboardy. A také všechno další vybavení, které je v souvislosti s provozovanou činností zpravidla odkládáno.

Závěr

Pokud vám někdy zmizí lyže ze stojanu před lyžařským bufetem, nenechte se odradit – máte nárok na náhradu škody. Dbejte na to, abyste svůj nárok uplatnili včas a správně, a pamatujte, že odpovědnost provozovatele je objektivní, což znamená, že vás nemůže odmítnout s tím, že stojan nebyl hlídaný.

Pokud byste potřebovali právní pomoc s posouzením či uplatněním Vašich nároků, ozvěte se nám.

cs_CZ